Information om inloggningssätt

Du måste logga in för att se dina uppgifter på Minpension.se. Det gör du enkelt med BankID, mobilt BankID, e-legitimation eller med din personliga kod från Pensionsmyndigheten. När du har loggat in hämtar vi dina uppgifter från Pensionsmyndigheten och pensionsbolagen.

Kontakta vår kundtjänst om du vill ha hjälp att logga in.

Här nedanför finns mer information om de olika inloggningssätten.

BankID

Ett BankID är en elektronisk ID-handling (även kallat digitalt certifikat) som intygar för en webbtjänst att du är den du utger dig för att vara. Det finns två typer av BankID:

  • BankID på fil består av en fil som installeras på din dator. Du kan ladda ner ett BankID på fil genom att först logga in på din Internetbank och sedan följa bankens instruktioner för att beställa och ladda ner ett BankID till din dator.
  • BankID på kort består av ett digitalt certifikat lagrat på ett smart kort. BankID på kort ger än högre nivå av säkerhet än BankID på fil, och måste skickas till dig via post. Du kan beställa ett BankID på kort genom att logga in på din Internetbank och följa bankens instruktioner för beställning av BankID på kort.

Minpension.se stödjer både BankID på fil och BankID på kort. BankID ges ut av några av Sveriges banker. För att beställa ett BankID ska du i första hand kontakta den bank du är kund i. För instruktioner samt en lista med banker som ger ut BankID, använd länken nedan:

Beställa BankID

Här kan du testa att ditt BankID fungerar: Testsidan för BankId

Om du vill ha mer information om BankID kan du använda länken nedan:
Mer information om BankID

Mobilt BankID

Mobilt BankID är en e-legitimation som installeras på mobiltelefoner och surfplattor. Med ett Mobilt BankID kan du legitimera dig och göra elektroniska underskrifter så länge du har din mobila enhet med dig. För att kunna använda Mobilt BankID behöver du dels installera BankID säkerhetsapp på din mobila enhet, och dels hämta ett Mobilt BankID.

Mobilt BankID ges ut av några av Sveriges banker. För att beställa ett Mobilt BankID ska du i första hand kontakta den bank du är kund i. För instruktioner samt en lista med banker som ger ut Mobilt BankID, använd länken nedan:

Beställa Mobilt BankID

E-legitimation

En e-legitimation är en elektronisk ID-handling (även kallat digitalt certifikat) som intygar för en webbtjänst att du är den du utger dig för att vara. Det finns två typer av e-legitimationer.

  • E-legitimation på fil består av en fil som installeras på din dator.
  • E-legitimation på kort består av ett digitalt certifikat lagrat på ett smart kort.

Minpension.se stödjer både e-legitimationer på fil och e-legitimationer på kort. E-legitimation ges ut av Nordea och Telia*. Använd någon av länkarna nedan för att beställa eller ladda ner en e-legitimation.

Beställa e-legitimation från Nordea Beställa e-legitimation från Telia

E-legitimation har tidigare även givits ut av Posten. Postens verksamhet kring e-legitimation har numera övertagits av Telia. Om du har en e-legitimation utgiven av Posten vars giltighetstid fortfarande inte löpt ut, kan du fortfarande logga in med den på Minpension.se.

Observera Telias viktiga säkerhetsuppdatering av Telia e-legitimation

Telia har upptäckt en sårbarhet i programvaran NET iD som ingår i tjänsten Telia e-legitimation. Av säkerhetsskäl är det därför mycket viktigt att du använder den senaste programvaran. Den nya versionen NET iD 5.7.1.15 (eller senare) finns tillgänglig för Windows, Linux och Mac på www.telia.se/eleg från och med den 29 maj, 2013.

Det föreligger dock ingen risk för att e-legitimationen kan användas olovligt för identifiering eller signering av någon annan. Kontakta Telias kundtjänst, telefon 020-32 32 62 för mer information.

Om du vill ha mer information om e-legitimation kan du använda länken nedan:

Mer information om e-legitimation

Personlig kod från Pensionsmyndigheten

Din personliga kod från Pensionsmyndigheten består av en femsiffrig kod som du kan ange tillsammans med ditt personnummer för att logga in både på Pensionsmyndigheten och på Minpension.se. Om du inte har tillgång till din personliga kod kan du beställa en ny från Pensionsmyndigheten genom att använda länken nedan:

Beställ ny kod från Pensionsmyndigheten

Inloggning

Blockering av kakor kan hindra inloggning på Min pension

Användare som loggar in via någon av Min Pensions samarbetspartners kan få problem med att logga in på Min Pension på grund av en inställning i webbläsaren. För att kunna använda e-tjänsten behöver du ta bort "Blockera 3:e-parts cookies" i din webbläsare.

Går det inte att logga in?

Kontrollera att din dator och webbläsare uppfyller de tekniska kraven för att kunna logga in på Minpension.se. Du kan också testa din webbläsare.

Vår kundtjänst hjälper dig gärna

Om du vill ha personlig service hjälper gärna vår kundtjänst till.

Skaffa e-legitimation

Med e-legitimation (t.ex. BankID) kan du logga in på Minpension.se och granska din pension enkelt och säkert. E-legitimation har en högre säkerhetsnivå än din personliga kod från Pensionsmyndigheten. Vi rekommenderar att du skaffar en e-legitimation om du inte redan har en, och använder denna för att logga in på Minpension.se.

Utgivare av BankID

Utgivare av Mobilt BankID

Andra typer av e-legitimation