Till sidans huvudinnehåll

Tekniska krav

De tekniska kraven ser lite olika ut beroende på vilket inloggningssätt du använder. Det finns dock ett antal generella krav för att minPension ska fungera så bra som möjligt. Uppgifter om särskilda krav för respektive inloggning med BankID, Mobilt BankID eller annan e-legitimation finns längre ner på sidan. För exakta tekniska krav ska du kontakta utgivaren av ditt BankID, Freja eID+ eller din e-legitimation.

Webbläsare

Vi har lagt stor vikt vid att minPension ska följa etablerade standarder för webben. Idag fungerar tjänsten i de allra flesta tillgängliga webbläsare. 
Webbplatsen fungerar bäst med:

  • Apple Safari: senaste och en version bakåt
  • Google Chrome: senaste och en version bakåt
  • Microsoft Edge: senaste och en version bakåt
  • Mozilla Firefox: senaste och en version bakåt
  • Samsung Internet Browser 15

I övriga browsers så kommer även minPension oftast att fungera om browsern är uppdaterad.

Observera att små skillnader i utseende och layout kan förekomma mellan olika webbläsare och operativsystem.

Cookies

minPension kräver att din webbläsare tillåter temporära cookies (session cookies). Om temporära cookies inte tillåts av din webbläsare kommer du inte att kunna logga in och använda tjänsten. För mer information om cookies på minPension använd följande länk:

Om cookies

JavaScript (ECMAScript)

minPension kräver att din webbläsare tillåter JavaScript. Om JavaScript inte tillåts av din webbläsare kommer tjänstens olika funktioner inte att fungera korrekt.

Krav för inloggning med BankID

Inloggning med BankID sker med hjälp av BankID säkerhetsprogram. Om du inte har det installerat hänvisas du automatiskt till installationssidan för programmet när du försöker logga in på minPension. Du kan också installera programmet själv på installationssidan för BankID genom att använda länken nedan:

BankId säkerhetsprogram

För användning av BankID på kort krävs också att din dator är utrustad med en kortläsare. Kortläsare kan vanligtvis beställas i samband med beställningen av BankID på kort. Om du har problem med inloggning med BankID eller vill ha mer detaljerad information om de tekniska kraven ska du kontakta den bank som gett ut ditt BankID, alternativt läsa mer på den officiella supportsidan för BankID genom att använda länken nedan:

Support för BankID

Krav för inloggning med Mobilt BankID

För inloggning med Mobilt BankID finns inga speciella krav på operativsystem eller webbläsare förutom de allmänna kraven kring cookies och JavaScript som nämns ovan. Men du behöver en smartphone eller surfplatta där ditt mobila BankId är installerat.

Inloggning med Mobilt BankID fungerar med de flesta moderna mobiltelefoner och surfplattor under förutsättning att de har internetåtkomst.

Support för Mobilt BankID

Krav för inloggning med Freja eID+

För inloggning finns inga speciella krav på operativsystem eller webbläsare förutom de allmänna kraven kring cookies och JavaScript. Du behöver en smartphone eller surfplatta där ditt Freja eID+ är installerat.

Vanliga frågor

E-legitimation från Telia

Sedan hösten 2017 går det inte längre att skaffa Telias e-legitimation, men de som redan är utgivna fungerar så länge de är giltiga.

Läs mer om e-legitimation

Inloggning med mobil e-legitimation fungerar med de flesta moderna mobiltelefoner och surfplattor under förutsättning att de har internetåtkomst.