Låt inte någon använda dina inloggningsuppgifter
Tycker du att pension är krångligt och svårt? Tyvärr finns det aktörer som utnyttjar det till sin fördel. Deras affärsidé är att erbjuda dig hjälp att ta hand om din pension.
Hur går det till?
Kanske undrar du hur någon annan skulle kunna logga in på ditt konto? Oftast går det till så att någon ringer och ber dig att logga in på - i det här fallet - minPension. Om den som ringer på förhand har skrivit in ditt personnummer på sin egen enhet (dator, surfplatta eller mobil) blir det istället hen som släpps in på dina inloggade sidor när du har legitimerat dig, till exempel med hjälp av Mobilt BankID.
Ett annat sätt att komma åt dina uppgifter är att du på en annan digital tjänst uppmanas att logga in på minPension för att hämta dina personuppgifter. När du då legitimerar dig sker inloggning på minPension och den andra tjänsten kan hämta uppgifter om din pension från oss med hjälp av en robot.
Du får inte tillåta missbruk
Även om du tycker att det är okej att din e-legitimation används på det här sättet så är det förbjudet enligt lag. Man får inte använda någon annans e-legitimation för att komma åt den här typen av information. Man kan jämföra det med hur ett körkort missbrukas för att låta en person under 20 år köpa alkohol på Systembolaget. Det är ett brott och det är straffbart.
Vad ska du göra?
Om någon ringer och ber dig att legitimera dig till en tjänst via till exempel Mobilt BankID ska du genast avsluta samtalet.
Är du istället inne på en sida där du uppmanas att logga in på minPension med hjälp av e-legitimation ska du först kontrollera att företaget är en av våra anslutna aktörer. Anslutna aktörer till minPension är banker och försäkringsbolag. Lista på dem hittar du här >>